Wednesday, 30 November 2011

alone...

okey...
me alone at home...
damn bored...
-__-

pelangi selepas ujan...

Seringkali hati kecil mengadu sakit, seringkali kita meratap hiba dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa. Kadangkala menewaskan semangat yang ada, kadangkala kita berasa sendirian dan terasa betapa kita dipinggirkan. Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat hanyalah  jalan suram di hadapan.

Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan, kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan kita, lalu kita hilang pertimbangan di antara keimanan dan rasukan syaitan. Kita hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, lalu ada yang seringkali memilih kematian sebagai jalan penyelesaian.

Pernahkah sekali kita memahami alam.?!

"Mengapa Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan?"

"Mengapa Tuhan tumbuhkan bunga selepas kering-kontang?"

Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam. Betapa indahnya aturan Tuhan.

"Mengapa tidak ada hujan berpanjangan atau sinar mentari yang menyinari alam?
"
"Mengapa harus ada putaran alam seperti hitam malam dihiasi bintang?"

"Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa?"

"Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu?"

Jawabnya, SENANG.

Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintanganlah yang mewarnai kehidupan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan adanya pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran contohnya seperti Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan dan kicau burung yang mendamaikan. 

Jom, sama-sama kita menjadi kuat dan berusaha untuk memperbaiki kekurangan masing-masing. Jangan jadikan kekurangan diri kita sebagai alasan untuk tidak menjadi orang yang lebih baik. Kita mampu melakukannya! Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah kita saling ingat mengingati sesama kita, semoga kita akan berjumpa di syurga kelak...=)


*credit to Ana Zrysha


Tuesday, 29 November 2011

untung la...

hype3...pe khabar ari nie...sihat x...??? aku alhamdulillah sihat je...lagi2 dalam keadaan cuaca skang yang sangat la sejuk...lagi masyuk...hahahaha...asyik ujan je sejak kebelakangan nie...memang tersangat la best...tido petang pun ase sejuk je...cool...=)


untuk entri ari nie de kene mengena ngan budak2 zaman skang...korang perasan x yang budak2 zaman skang nie sangat la beruntung...yela zaman maklumat di hujung jari la kata kan...memang sangat2 beruntung la...pe yang dorang nak sume dapat...baru darjah 6 da de handphone bagai....tu x masuk lagi ngan iphone,ipad,laptop n sume2 barang2 yang sangat branded...jeles tol aku ngan dorang...


aku pun mase form 3 baru gune handphone...tu pun aku beli senyap2...guna duit raya aku...hehehehe...laptop aku nie pun aku pat mase aku sem 1...tu pun selepas berlakunye sesi pujuk memujuk, rayu merayu dan majuk merajuk...hahahaha...walaupun skang nie shiba aku agak uzur...(da 4 tahun usia shiba aku)...tapi aku tetap x sampai ati nak tukar baru...(padahal xde duit nak tukar baru)...huhuhu


ape2 pun budak2 zaman skang sangat la beruntung sebab dorang da dapat sume teknologi yang sangat canggih n pe yang dorang nak sume dapat...siyesly aku sangat cemburu ngan mereka...(merujuk kepada adik2 ku juga)...okey la...da masuk maghrib nie...aku nak solat dulu k...tata...=)

dilema....

helo guys...wat pe tu...da mam tengahari lom...aku lom lagi...on diet la...(poyo sangat)...tajuk entri pada kali nie de kena mengena ngan future aku...aku skang nie dalam dilema...samaada nak pilih unimas or uitm...tapi aku memang berharap sangat dapat uitm...bukan aku xnak g unimas tapi ase nye kalo aku g sana memerlukan perbelanjaan yang sangat beso kot...tapi nak tolak tawaran unimas lak aku macam xsampai ati lak...tah la...tol2 dalam dilema skang nie...result unimas akan dapat tau hujung bulan 12 nie n result uitm lak awal bulan 2...arghhh...tension nye aku...kene wat solat istiharah la jawab nye nie...hmmm



or



*memang berharap dapat tawaran uitm coz dekat ngan family...homesick...!!!!

benda yang mesti ada sebelum tido....

helo3...jangan la tido lagi...awal lagi kot...jam di lappy ku baru menunjukkan pukul 1.18 a.m...malam masih muda babe...huhuhu...pe salahnye menjadi burung antu sekali sekala...hahaha...
di awal pagi yang sungguh dingin nie...aku nak berkongsi sumthing la tentang diri aku...benda yang mesti ada kat sebelah aku bile aku nak tido iaitu...


  1. stoking...aku memang xleh tido lau xpakai stoking...tapi kadang2 tu terpaksa tido tanpa stoking sebab aku malas nak cari...(sebab bilik bersepah sebenarnya)...aku pakai stoking nie sebab aku takut sumthing akan isap darah aku time tido...(sangat2 mudah terpengaruh)...huhuhu
  2. handphone...paling penting aku ase...sebab aku nie jenis yang suke sangat membelek2 sume gambo2 dalam handphone aku sebelum tido...kirenye...aku akan teringat la sweet moment kalo tengok gambo2 tu...konon2nye la...
  3. tuala kecik/handychief...aku nie jenis lau menguap akan mengeluarkan air mata yang banyak...macam nangis pun de gak...haahaha...lagi satu fungsinya adalah untuk mengelap bermacam2 air..paham2 sendiri la...hahahaha
  4. bantal busuk...terpaling penting bagi aku...kalo xde bantal busuk aku nie...memang aku xleh tido...sebab bau nye la yang membuat aku tertido...hohoho
aku ase cukup la entri kali nie ye...sebenarnya banyak lagi...tapi takut korang bosan lak bile bace nye...okey la...aku nak g melayan kawan2 aku dalam fesbuk...bub bai...=)


Monday, 28 November 2011

bosan...

hai3...apa macam ari nie...ada baik...??huhuhu...aku baik je...sakit gigi aku pun da ok...alhamdulillah...syukur kepada Allah...cuma kat muka aku nie je ada bape2 butir jerawat yang masih menyinggah...suka benor singgah kat muka aku agak nya...hahaha


ari nie genaplah sebulan aku melepak di uma...kenapa sebulan...kenapa x 7 bulan...sebab lagi 6 bulan tu aku berada di korea...mempelajari dan meningkatkan amalan aku..cewahh...sangat2 la poyo kan...aktiviti aku selama sebulan nie hanyalah makan,tido,online...tu la keje yang aku wat setiap ari...lau de duit lebih cikit...aku akan window shopping...n lau aku window shopping je...bermakna aku akan mengetuk kawan baek aku untuk belanja lunch aku...cian kat die..hehehehe


rancangan aku nak start cari keje awal bulan 12...tapi tibe2 je penyakit kemalasan nie datang menyerang aku...so plan aku tu terpaksalah di anjakkan...agi pun kawan aku tu de kursus...n dalam pertengahan bulan 12 t aku akan turun ke KL untuk berjumpa buah ati aku...not pakwe ok...hehehehe


ok la...sampai sini je lah entri ari nie k...aku nak g mencekik jap nie...can cin cau...=)

Sunday, 27 November 2011

im searching....

helo2 kawan2...pe habaq ari nie...aku agak tidak sihat...kerana mengalami kesakitan yang sangat luar biasa...iaitu...sakit gigi...hahaha...gigi geraham aku nie huh nak tumbuh...sakit die...hanya Allah yang tahu...
ari nie aku nak bercerita cikit la...cikit je...x banyak pun...selama lebih kurang hidup aku 21 tahun 5 bulan dan 6 ari nie...aku mula menyedari sesuatu dalam idop aku nie...selama nie aku hanya mengejar sumthing yang sangat sia2 dalam idop aku...selepas bape2 bulan aku berada di korea...(korea la sangat)...aku mula menyedari sesuatu yang penting yang perlu aku kejar iaitu keredhaan Allah...


tiada apa yang lagi penting dalam idop ini selain mencari keredhaan Allah...sebab jika Allah tak redha dengan kita...maka sangat useless la semua amalan kita...sebab itu skang nie...dalam doa aku...aku memohon keredhaan-Nya...salah satu cara untuk kita mendapat redha Allah nie adalah dengan mendapat redha ibubapa kita...ada satu ayat nie...aku x sure lak samaada hadis or ayat Al-Quran..."redha Allah itu terletak pada redha kedua ibubapa"...betulkan jika aku silap ye...


kadang2 kita sebagai manusia nie sibuk mengejar amalan2 yang sangat luar niasa sehingga amalan yang tak luar biasa kita abaikan...n sumtimes amalan yang tak luar biasa tue la yang akan menolong kita di akhirat kelak...korang paham kan apa yang aku maksudkan...so di bulan baru nie...apa kata kita cube meningkatkan amalan kita...bukan sahaja amalan2 yang havoc je...tapi amalan yang sesimple mungkin seperti senyum...=) okey la cukup la entri kita pada ari nie k..takot korang bosan lak...wassalam...

salam maal hijrah...=)

salam maal hijrah untuk semua...
semoga di tahun baru ini kita akan mendapat keredhaan dari Allah...
semoga kita akan berusaha untuk mengubah diri kita menuju ke jalan yang diredhai oleh Allah...
^.^

Friday, 25 November 2011

jelous sangat2...=)

lately nie aku selalu blogwalking blog orang len...
n truely is...
blog dorang sangat2 ohsem...
n aku jelez sangat2...
ayat2 dorang xmacam ayat aku nie huh...
tunggang terbalik...
n aku salute idea dorang...
(aku selalu kehilangan+kekurang idea)
tibe2 ase macam nak berguru dengan dorang lak...
leh x...???
huhuhuhuhu
pe2 pun...
aku akan berusaha untuk memantapkan penulisan aku...
gambate...=)

Monday, 21 November 2011

berhabuk sudah...=)

helo peeps...
shuu...shuu...shuuu...
macam halau ayam lak...
hahaha
pada hal bersihkan sawang2 n habuk2 kat blog nie...
sori la lame x menulis...
sangat2 bz la...
(pada hal makan+tido+online je)
myb pasnie akan kurang bekarya...
well...banyak komitmen la...
huhuhu
tapi i promise akan slalu bersihkan sawang n habuk2 nie...
smile...=)

Tuesday, 15 November 2011

lelaki dan perempuan...

Lelaki..
Bilamana ada insan yang menyayangimu..
Jangan kau ambil kesempatan atas kasih sayangnya..

Wanita..
Bilamana kau punya rasa sayang pada insan..
Jangan kau biar dia mempergunakan kesempatan yang ada..

Lelaki..
Bilamana ada insan menyayangimu..
Jangan kau perlakukan dia seperti hamba..
Seolah - olah dia tidak ketahui apa sebenarnya yang kau rasa..

Wanita..
Bilamana kau punya rasa sayang pada insan..
Jangan kau biar rasa sayang itu melebihi rasa cintamu pada Allah..
Hingga kau sanggup diperlakukan oleh dia yang entah siapa..

Lelaki..
Bilamana ada insan yang menyayangimu..
Jangan kau biar hatinya terluka kerana tingkahmu bersama yang lain..

Wanita..
Bilamana kau menyayangi seseorang..
Jangan sampai emosi mu melebihi rasa kasih dan sayang pada Allah...

Lelaki..
Bilamana ada insan yang ikhlas menyayangimu..
Ketahuilah..
Dia pasti akan memastikan kebahagiaan terpancar di wajahmu..
Biarpun dalam dirinya terselit kedukaan..
Takkan pernah sekali dia pamerkan..
Walau terkadang di ulit kemarahan..

Wanita..
Bilamana ada insan yang ikhlas menyayangimu..
Ketahuilah..
Dia pasti akan berlaku jujur denganmu..
Biarpun kejujuran itu melukakan jiwamu..
Walau dia tahu kau pasti akan pergi meninggalkan dia..
Asal saja dia tidak berpura - pura dalam mengenali dirimu..

Wahai Lelaki..
Engkau pemimpin..
Pimpinilah wanita yang engkau kenali..
Bukankah wanita perlu dilontar dengan lembut..
Jangan pula kau tambah merosakkan dia..
Didiklah dia dengan kebenaran..
Bukan sekadar kiasan dan hiasan..
Yang bisa menghancurkan dirinya..
Boleh jadi dia lelah dalam ujianmu..

Wahai wanita..
Engkau terlalu berharga..
Jangan kau menanti sesuatu yang tidak pasti..
Jangan kau berharap pada yang belum kau ketahui..
Jangan kau menghambakan diri dengan penuh setia..
Pada seseorang yang belum pasti menjadi pendampingmu..
Kelak kau yang akan merana..
Jangan kau tangisi mereka yang bukan lagi sesiapa bagi dirimu..
Kerana harga dirimu terlalu tinggi..

Wahai sekalian..
Fahami dan ketahuilah..
Terkadang apa yang dilakukan bukanlah apa yang dipinta untuk kepentingan diri..

Wahai sekalian..
Jika kau benar dengan dirinya..
Maka kau temuilah walinya..
Mintalah izin dari mereka..
Agar kau mampu menjadi yang halal bagi dirinya..
Bukan sekadar bermain kata..
Menabur janji yang mungkin tersia..

Wahai sekalian..
Jika kau benar dengan dirinya..
Terimalah ketidaksempurnaan dirinya..
Bukan sekadar melihat kesempurnaannya..
Jika kau benar dengan dirinya..
Bimbinglah dia ke jalanNya..
Bukan sekadar hadir tika sukanya..
Dan pergi bila datang dukanya..
Jangan kau biar dia terkapai - kapai..
Agar kau tak sesal..
Bila melihat dia pergi di depan mata..
Sedang memang kau tahu..
Dialah yang benar untuk kalian..
Jangan kau sesal..
Bila melihatnya di depan mata..
Dan kau tak mampu untuk berada disebelahnya..

Sebaik - baik cinta adalah cinta Allah.. Bila kau ikhlas mencintai Allah, nescaya Dia akan melabuhkan cintamu pada yang benar - benar cinta akan Nya.. Dan bila kau sudah mendapatkannya, jagalah ia sebaik dan semampunya agar kau tidak tunduk pada nafsu dan cinta manusia.. Kerana semulia - mulia penghambaan hanyalah di hadapan Allah SWT..





*sumber ilmi-islam.com

Thursday, 10 November 2011

migrain...=(

lately nie selalu sangat migrain...

memang terrible la...

satu keje pun xleh wat...

nak online pun ase malas sangat...

apa pun tak leh...

ish...ish...ish...

hope cepat la baek...

hmmm

mimpi...

malam tadi aku termimpi kan die...
kenapa aku mesti mimpikan die...
kusut la...
orang kata kalau kite mimpikan seseorang tu...
makne nye die rindu kat kite...
tol ke...???
tapi die nak ingat + rindu kat aku....
sangat2 la mustahil...
i know him...
egomaniac...
hate him damn much...

Wednesday, 9 November 2011

ari bersame kucing...=)

masa ari selasa yang lalu adalah ari bersame kucing...
sebab pe...???
sepanjang masa asyik bersame kucing...
huuhuhu
its sound crazy rite...
tapi memang awesome tau...
sebab keletah kucing2 memang menghiburkan ati...
thanx my cats...
luv u...=)






tentang saye...=)

ari nie saye akan story cikit tentang diri saye...
well...i'm juz ordinary women...
xde yang istimewa pun tentang saye...
simple n clean i guess...
hahaha
hobi saye ialah stalk the wall...
stalker in silent...
sangat2 suke stalk wall orang lain...
especially minah nie (budak sengal)
setiap ari memang akan singgah kat wall nie...
lagi satu saye suke meng'like' komen / status orang lain...
kekadang sampai dorang tension...
sebab pe...???
sebab saye telah berjaya memenuhkan notification dorang...
sangat2 excellent kan...
ase nye cukup la ye untuk ari nie...
sayonara...=)

Tuesday, 8 November 2011

bicara tentang atie...

bunyi post kali nie memang agak kelakar...
and a lil jiwang i think...
hahaha
well...lets begin...
what will u do if u lost sumone very important to you...
crying all da day or take a very stupid actions...
for me...
i'll pray to Allah for da best for her/his life...
paling penting...redha ngan ketentuan Allah...
sebab...setiap kejadian ada hikmahnya...
tol tak...???
malah Allah juga ada berjanji bahawa setiap yang pahit ada manisnya...
so percayalah yang Allah akan bagi sumthing yang sangat sweet pada kite...
aku juga pernah merasai kehilangan sumone yang sangat aku sayangi...
mula2 memang tak redha sangat2...
tapi berkat nasihat dan tunjuk ajar kawan2...
aku mula redha dan menyedari kesilapan diri aku...
malah aku tak pernah lupa untuk mendoakan kesejahteraan, kebahagian dan keselamatan die walau dimana pun die berada...
mari kite cuba bayangkan perasaan seorang ibu yang terpaksa berpisah dengan anak mereka...
ataupun seorang ibu yang kematian/kehilangan anak...
macam mana perasaan mereka...???
adakah sama seperti perasaan kite yang kehilangan orang yang tersayang(kekasih)...???
sudah tentu la tidak...
sebab kehilangan/perpisahan yang kite hadapi dengan mereka sangat berlainan...
jangan sesekali cakap yang kite memahami perasaan mereka...
sebab pe..???
sebab kehilangan darah daging sendiri sangat2 berbeza rasanye...
bayangkan selama sembilan bulan mereka membawa perut mereka ke hulu ke hilir...
bayangkan bagaimana mereka menjaga anak mereka seperti menatang minyak yang penuh...
dan tibe2 anak yang dikandung dan dijage hilang dalam sekelip mate...
memang sangat2 terseksa rasanye...
aku sangat2 tertarik dengan satu ayat nie...
'anak hanyalah pinjaman dari Allah'...
semua benda yang kita miliki adalah pinjaman dari Allah...
so sebagai manusie biase dan sebagai hamba-Nya...
kite harus selalu bersyukur dan sentiase redha dengan ketentuan dari Allah...
renung2kan dan selamat beramal...=)


*hargai orang yang ada di depan kita ok...=)






Forgiveness is the first step u have to take to began healing...










*credit 2 wanfad abraham

TUHAN perkenankanlah...

Tuhan...
ampunilah kelanjuranku...aku hamba-Mu yang zalim...aku hamba-Mu yang berdosa...sudah segunung dosaku ini...sudah selaut dosaku pada-Mu...ke mana harus ku tuju dengan tubuh yang kotor ini..? sudah puas ku meratap...akhirnya, ku sedari bahawa taubat hanya ada di sisi-Mu...aku ingin bertaubat ya Allah...masihkah Kau sudi menerima taubatku ini..? aku manusia hina ya Allah...


Ya Allah...
betapa banyak usia ku bazirkan dalam dosa...aku ingkar segala perintah-Mu...ku turuti runtuhan nafsu yang jahat itu...apa sahaja bisikan syaitan aku turuti dengan rela...kaki ku hayun mencari maksiat...tangan ku memegang dosa...sepatutnya nikmat tangan dan kaki ku gunakan untuk taat kepada-Mu...begitu juga dengan nikmat-nikmat lain yang Kau anugerahi, yang aku terima secara percuma...


Ya Allah...
masih sudikah Kau mengampuniku yang serba kotor ini..? aku bimbang ya Allah, jika Kau tidak mengampuniku...jika usiaku panjang...aku akan hidup dalam kehinaan...jika usiaku pendek, seluruh isi alam akan berkata 'kami sudah tahu di mana kau akan dihumbankan buat selama-lamanya'...


Tuhan...
dosaku terlalu banyak...aku berasa malu...namun, dengan penuh keinsafan...aku merayu...ku mohon Kau memberikan dua perkara...aku ingin memohon keampunan-Mu...aku pernah mendengar mereka berkata...Engkau Maha Pengampun...Rahmat-Mu juga Maha Luas...
aku ingin memohon kesempatan usia...aku berjanji ya Allah...dalam keinsafan dan kesempatan usia ini untuk menjadi hamba-Mu yang baik...aku ingin menebus dosa-dosaku yang lalu...aku ingin menjadi insan baru yang tahu bersyukur kepada-Mu...ku mohon Kau tidak mencabut nyawaku dalam kemurkaan...ku mohon Kau mencabut nyawaku dalam iman...


*dipetik dari buku 'Kerana-Mu Aku Berubah'

anak tak sah taraf..

okey...ari nie kite akan bincang isu semasa yang sangat2 kronik skang nie...isu anak tak sah taraf atau anak luar nikah...bagi saya anak tak sah taraf nie tak bersalah...tapi kenapa masyarakat suka sangat memandang serong pada anak tak sah tarah nie...yang bersalah skang dalam hal nie adalah parenz dorang...jadi kenapa mesti menyalahkan mereka...malah mereka tidak minta pun untuk dilahirkan di dunia nie...

dari apa yang saya lihat...anak tak sah taraf nie mempunyai banyak kelebihan...kebanyakan anak tak sah taraf nie mempunyai pemikiran yang cerdas (kata lain sangat pandai). mereka cepat belajar dan senang tangkap apa yang di ajar kepada mereka...malah. golongan2 yang tidak mempunyai anak pun akan mengambil anak tak sah taraf sebagai anak angkat mereka...apa yang saya dapat lihat ialah banyak golongan dari kalangan ustaz dan ustazah yang beria-ia untuk mengambil anak tak sah taraf nie sebagai anak mereka..

tapi memang tidak dapat dinafikan bahawa memang bukan mudah untuk menjaga anak tak sah taraf ini...sedikit sebanyak mereka akan mengikut perangai ibu bapa mereka yang tidak baik...tapi kalau betul acuan, tidak mustahil anak tak sah taraf nie boleh menjadi seseorang yang sangat berpengaruh suatu hari nanti...bak kata pepatah anak2 nie ibarat kain putih.so sebagai ibu bapa (kandung/angkat), mereka memainkan peranan yang sangat besar dalam mencorak peribadi anak tersebut.

pada masa kini banyak kes2 buang bayi yang dapat kite tengok..samaada di televisyen ataupun di surat khabar...wahai pembuat maksiat, kenapa la perlu membunuh anak yang tidak bersalah itu...mereka itu suci...mereka itulah yang akan menjadi pendinding kepadamu di akhirat kelak...merekalah yang akan mendoakan kamu jika kamu sudah tiada nanti...jadi kenapa perlu untuk membunuh anak itu...cukuplah dengan kesalahanmu membuat zina...kenapa perlu ditambah lagi dengan dosa membunuh anak...tidak ada sedikit pun kah perasaan kasih mu kepada anak mu...sembilan bulan membawa kandungan...takkan la langsung tiada erti semua kenangan itu...

masyarakat memainkan peranan yang sangat penting dalam hal ini...jangan la menghina mereka kerana maksiat mereka...sebaliknya bantu dan bimbinglah mereka untuk kembali ke pangkal jalan...dan supaya mereka tidak akan tersesat lagi...Wallahuallam...

Monday, 7 November 2011

demam...=(

tetibe je leh demam lak ari nie...
nak kate mam banyak sangat daging...
xlak...sebab aku x mam daging...
myb sebab mam ubi rebus kot...
xpun sebab air sprite...
tapi selama nie aku minum air gas...
xde hal pun...
banyak tol makanan yang aku xleh mam...
like example laksa...
ari 2 aku bantai laksa sampai demam tau...
ish2..mengalahkan orang pantang je aku nie...
well i've to take care of my health...
berpantang mam makanan yang aku xleh mam...
n trying to get slim again...
hahahaha

hey you...

lelaki yang lari dari tanggungjawab...
sangat2 annoying...
coward like a chicken...
ase cam nak bunuh je lelaki cam nie...

Sunday, 6 November 2011

kasih sang Pencipta...

“aku dan dia dah putus…”

“kenapa?”

“aku dah x sayangkan dia. pelik bukan.tiba-tiba saja perasaan tu hilang”

“kau pasti dengan keputusan kau.kau x kesiankan dia? dia sayang kau…”

“kesian la jugak. tapi bila aku fikir balik. lagi kesian kalau aku teruskan. aku dah x mampu…”

“buatlah apa yang kau rasa terbaik.”

selepas setahun.

“aku geram. dia tipu aku. lepas setahun baru aku tahu…”

“kenapa? apa yang dah jadi…?”

“dia ada ramai perempuan belakang aku. dia tipu aku.aku rasa pedih. terlalu pedih…”

“kenapa kau pedih. kan perasaan kau dekat dia dah lama hilang”

“entah. mungkin rasa dikhianati. x dihargai.mungkin kalau aku sayang dia. sekarang aku dah longlai. separuh mati aku terluka. rabak. koyak. patah….”

“lupakanlah. jangan bebani hati fikiran diri kau dengan benda dah lepas ni…tidurlah dah lewat…”

“aku tak boleh stop. mata aku x boleh nak lelap .kecewa aku menggunung. otak aku overtime….”

.

beberapa bulan kemudian

“Aku selalu tertanya-tanya kenapa perasaan aku pada dia boleh hilang. Sekelip mata.”

“kau ada jawapan?”

…senyum “ada…mudah.”

“apa dia?”

“bila aku pandang semua benda yang jadi tu ada hikmah.aku mula refleksi balik segala apa yang aku dah buat.apa yang jadi dalam hidup aku.dan aku dapat jawapan.kau nak tahu?”

“kongsi lah…”

“Allah sayang aku. Dia taknak aku setia pada orang yang x hargai aku. Dia benarkan aku tahu kebenaran setelah setahun.mungkin masa tu baru kekuatan aku cukup untuk menampung kekecewaan aku.dan aku fikir-fikir balik, Allah beri yang terbaik untuk aku.sedangkan banyak benda yang aku lalai.hubungan aku dengan Allah aku terabai.”

“maksud kau?”

“aku banyak berfikir.refleksi balik segalanya.cari jawpan pada soalan-soalan aku.aku kadang-kadang lalai dalam mengingati Allah.leka dengan cinta lelaki.aku dah bazirkan masa,duit untuk cinta lelaki.aku dah sedar aku sepatutnya fokus cinta kepada Pencipta.nak tahu sesuatu?”

“teruskan aku dengar…”

“aku pernah tanya kenapa aku jumpa lelaki yang salah.sekarang aku rasa aku tahu kenapa.aku belum cukup baik.dan aku kena betulkan diri aku untuk dapat yang terbaik. Rasa cinta itu memang anugerah daripada Allah.tapi kita manusia ni lebih menghargai rasa cinta itu daripada Si Pemberi.

Kakak sepupu aku pernah cakap bila kita couple susah nak kawal bukan…rindulah sayanglah then gaduh sampai emo seminggu.lepas itu mula nak pegang-pegang tangan, bergambar rapat-rapat…sebab tu,lebih baik mencegah daripada mengubati bukan…”

“so sekarang?”

“aku tengah berjuang.menjadi lebih baik.doakan.selangkah.dua langkah…aku sedang berlari.mendekati Pencipta…”

“lelaki?cinta?”

“hanya yang Halal.janji Allah itu pasti.”

“kau yakin sekarang?rasa lebih baik?”

“alhamdulillah.semua jawapan-jawapan yang aku cari membawa aku pada Allah.aku nampak cahaya melambai-lambai dari jauh.cahaya itu yang buat aku bangun.dan ketenangan itu milik aku.sungguh,hikmah itu kalau dicari gali manisnya tiada berpenghujung.aku khilaf.sebab aku tahu Allah sentiasa ada, cuma manusia yang mencipta jarak.

Itu kata-kata yang aku rasa sesuai dengan situasi aku.mungkin dulu aku nak dekat dengan Dia bila nak sesuatu atau sedih kecewa saja.tapi sekarang aku dah sedar,faham tanggungjawab aku.Allah buktikan lagi sayang Dia pada aku dengan adanya perasaan ini.syukur ”

p/s : Semoga bermanfaat

MANUSIA : BODOH: tak belajar dari pengalaman sendiri dan tak belajar dari pengalaman orang lain PANDAI: belajar dari pengalaman sendiri tapi tak belajar dari pengalaman orang lain BIJAK: belajar dari pengalaman sendiri dan pengalaman orang lain..

bekarya...

tetibe ase macam nak bekarya je...
nak tulis cerpen pendek + ulasan isu2 semasa...
tapi xde idea lak...
huhuhu
well...i'm not a good writer afterall..
but akan cube yang terbaek...
chaiyok...chaiyok...

Saturday, 5 November 2011

salam aidiladha..=)

khas buat sahabat sekalian...=)

tetibe...

tetibe ase cam x tau nak tulis pe dalam blog nie...
banyak sangat idea kot...
huhuhu
pe2 pun...
akan menyusul idea2 yang hot dari aku...=)

think bout him...

tibe2 teringat kat die...
well...truly is i miss him...
found out yang die da break ngan gurl die...
am i suppose to feel hepi or sad...
hmm
xpernah simpan dendam kat die...
walaupun die banyak wat salah...
tapi always doakn die dapat balasan yang setimpal...
jahat ke aku..???
tapi ase nye...
die lagi jahat kot...
aku pat tau pun dari blog gurl 2...
cian kat gurl 2...
kena tipu ngan die...
well mr...
watchout...
i'll be ur biggest nightmare...
selagi kau x minta maap kat...

Friday, 4 November 2011

heavan...~.~

ari nie sume de kat uma...
rindu sangat2 situasi cam nie...
da lame x gather togather cam nie...
masa raya ari 2...
aku xpat balik beraya ngan family...
so i really appreciate dis moment...
 I LUV MY FAMILY...

amiruddin family...

MALAS...~~,

hahaha
da seminggu aku dok kat uma...
n dah seminggu gak barang2 aku xkemas...
baju2 still lagi dalam beg...
waa...malasnye...!!!
bilik pun still bersepah lagi...
ase macam nak upah maid je...
tolong kemaskan bilik...
memang sangat2 malas...
hahahaha

today story...

ari nie kite akan bercerita pasal kucing2 saya...
well...
i've 12 kitten rite now...
sangat2 awesome...
comey macam tuan die nie...
hahaha
(terperasan sendiri)
 most of them are white in colour...
cume name je kitorang lom pilih lagi...

now meet my kittens n my cats...=)


comel...


manja...


oren n anak die...


mimo n anak die...


beratur mengikut ketinggian...

Thursday, 3 November 2011

kahwin...=)

okey sekarang nie ngah mood gatal...
tbe2 je ase cam nak kahwin...
sebab pe...
sebab ramai kawan2 aku yang dah kahwin n bakal kahwin...
waaaaa
sangat2 jeles gitu...
bila la orang nak datang meminang aku nie...
hahaha
ayat memang xleh blah...
harap2 pat jodoh yang baek...
ala2 imam muda gitu...
peeewwiiittt

yahoo...!!!

fb ku da leh on9 lek...
x sia-sia penantian aku selama beberape ari nie...
memang tension la bape ari nie...
bile try on9 je...
sory we having an experience problem...
please try again later...
memang terBAEK sangat...
but now...
its already alright...
sayang FB...
huhuhu