Tuesday 8 November 2011

TUHAN perkenankanlah...

Tuhan...
ampunilah kelanjuranku...aku hamba-Mu yang zalim...aku hamba-Mu yang berdosa...sudah segunung dosaku ini...sudah selaut dosaku pada-Mu...ke mana harus ku tuju dengan tubuh yang kotor ini..? sudah puas ku meratap...akhirnya, ku sedari bahawa taubat hanya ada di sisi-Mu...aku ingin bertaubat ya Allah...masihkah Kau sudi menerima taubatku ini..? aku manusia hina ya Allah...


Ya Allah...
betapa banyak usia ku bazirkan dalam dosa...aku ingkar segala perintah-Mu...ku turuti runtuhan nafsu yang jahat itu...apa sahaja bisikan syaitan aku turuti dengan rela...kaki ku hayun mencari maksiat...tangan ku memegang dosa...sepatutnya nikmat tangan dan kaki ku gunakan untuk taat kepada-Mu...begitu juga dengan nikmat-nikmat lain yang Kau anugerahi, yang aku terima secara percuma...


Ya Allah...
masih sudikah Kau mengampuniku yang serba kotor ini..? aku bimbang ya Allah, jika Kau tidak mengampuniku...jika usiaku panjang...aku akan hidup dalam kehinaan...jika usiaku pendek, seluruh isi alam akan berkata 'kami sudah tahu di mana kau akan dihumbankan buat selama-lamanya'...


Tuhan...
dosaku terlalu banyak...aku berasa malu...namun, dengan penuh keinsafan...aku merayu...ku mohon Kau memberikan dua perkara...aku ingin memohon keampunan-Mu...aku pernah mendengar mereka berkata...Engkau Maha Pengampun...Rahmat-Mu juga Maha Luas...
aku ingin memohon kesempatan usia...aku berjanji ya Allah...dalam keinsafan dan kesempatan usia ini untuk menjadi hamba-Mu yang baik...aku ingin menebus dosa-dosaku yang lalu...aku ingin menjadi insan baru yang tahu bersyukur kepada-Mu...ku mohon Kau tidak mencabut nyawaku dalam kemurkaan...ku mohon Kau mencabut nyawaku dalam iman...


*dipetik dari buku 'Kerana-Mu Aku Berubah'

No comments:

Post a Comment